Pilates- doskonałe ćwiczenia na pokonanie stresu

Studenckie życie często bywa przepełnione stresem. Wykłady, ćwiczenia, godziny spędzone nad książkami, sesja czy dodatkowe zajęcia sprawiają, iż czujemy się niejednokrotnie wyczerpani, nadpobudliwi i napięci. Stres ma bardzo negatywny wpływ na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne ale także na kontakty społeczne. Wspaniałą metodą , która pomoże obniżyć poziom stresu w naszym organizmie są ćwiczenia Pilates.

Metoda ta powstała w latach XX, a nazwa pochodzi od jego twórcy Josepha Pilatesa. Ten chorowity chłopiec o bardzo słabej kondycji fizycznej zaczął poszukiwać sposobu, który wpłynąłby na poprawę stanu zdrowia. Po latach poszukiwań, pracy nad odpowiednim zestawem ćwiczeń, treningów, został specjalistą i założycielem Akademii Gimnastyki w Stanach Zjednoczonych.

„Teraz już wiem – nie mogę się
mylić. Cały kraj, cały świat powinien
wykonywać moje ćwiczenia.
Wtedy ludzie będą szczęśliwi.”
Joseph Pilates

Dzisiaj Pilates jest jedną z najbezpieczniejszych form ruchowych, które może wykonywać każdy.

Brak gwałtownych ruchów, podskoków sprawia, że jest to wspaniała metoda dla osób z chorobami stawów, bólami kręgosłupa, nadwagą jak też dla osób o słabej kondycji fizycznej. Metoda ta ma za zadanie stworzenie równowagi w ciele. To połączenie treningu umysłu i ciała dla zapewnienia prawidłowej sylwetki. Ćwiczenia wykonywane przy łagodnej muzyce, bądź na świeżym powietrzu w pięknym otoczeniu sprawiają, że nasze ciało się odpręża łagodząc skutki stresu. Jest zwany treningiem „dobrego samopoczucia”, gdyż oprócz poprawienia wyglądu i funkcjonowania całego organizmu niezwykle korzystnie wpływa na nasze samopoczucie.

KORZYŚCI PŁYNĄCE
Z REGULARNYCH TRENINGÓW:
• wysmuklenie sylwetki
• nauka prawidłowego oddychania
• poprawa stabilności kręgosłupa
• trening ciała i umysłu
• wyciszenie
• stabilizacja sylwetki
• poprawa równowagi
• rozluźnienie spiętych mięśni ramion, karku i pleców
• wzmocnienie mięśni głębokich

Ćwiczenia może wykonywać każdy, wystarczy zaopatrzyć się w matę i wygodny ubiór.

Oczywiście potrzebne są chęci i dobre nastawienie. Najlepiej zacząć od krótkiej rozgrzewki. Należy ćwiczyć zgodnie z ruchem swojego oddechu dokładnie i powoli wykonując ćwiczenia i kontrolując postawę.

Na rynku znajdziemy mnóstwo poradników, książek, płyt z ćwiczeniami Pilatesa w bardzo przystępnych cenach.

Dla lubiących ćwiczyć pod okiem instruktora zajęcia Pilatesa znajdziemy prawie w każdym klubie sportowym. Ceny od 20 złotych za trening. Przykładowe ćwiczenia

• Stań w małym rozkroku. Stopy ustaw na szerokość barków. Rozluźnij ręce. Energicznie nimi potrząsaj. Następnie delikatnie wpraw w ruch ramiona i głowę. Przesuwaj ruch na tułów i nogi. Ruszaj całym ciałem. Nagle przerwij ruchy i zrób swobodny skłon. Pozwól dłoniom dotknąć podłogi. Daj upust wszystkim troskom.

• Zrób klęk podparty. Ręce nie powinny być wysunięte poza barki. Weź głęboki wdech przez nos. Wydychając powietrze opuść delikatnie głowę, wyciągnij do góry kręgosłup. Pozostań w tej pozycji od 30 sekund do 3 minut

• Stań w największym możliwym rozkroku. Połóż ręce na podłodze, jak najdalej od nóg (stopy nie powinny odrywać się od podłogi). Jeśli możesz oprzyj się na przedramionach. Wytrzymaj w pozycji 15 – 20 sekund i 5 razy powtórz ćwiczenie.


Autor: Małgorzata Maria Bobeł