Co zrobić, gdy odwołają nam lot?

Hiszpania, ciepły słoneczny dzień, wypoczywam nad basenem popijając zimne napoje. Za 2 dni trzeba wrócić do szarej rzeczywistości, do pracy i codziennych obowiązków. Po chwili na mój telefon przychodzi sms: ,,Przepraszamy, ale Twój lot został odwołany…”. Ta sytuacja przydarzyła się mnie, ale może spotkać każdego z was. Co najważniejsze: nie wolno wpadać w panikę. 🙂

Jak wrócić do kraju?
Przewoźnik w tym wypadku oferuje parę opcji. Jedną z nich jest przebukowanie biletów na lot na tej samej trasie w najbliższym dostępnym
terminie. Jednak często zdarza się, że możliwy lot odbędzie się dopiero za 3-4 dni. Jeśli nam taka opcja nie pasuje, chociażby z powodu naszej nieobecności w pracy, możemy wybrać inny sposób. Jest nim skorzystanie z oferty firm lotniczych, z którymi nasz przewoźnik ma podpisane umowy (podane na stronie przewoźnika). Jeśli te loty również nam nie odpowiadają, pozostaje znalezienie lotu na lotnisko w tym samym kraju w terminie nam odpowiadającym, zaś przewoźnik poniesie koszty transportu z niego.

Co z noclegiem?
Jeśli nasze zastępcze loty odbywają się w innym dniu, niż ten pierwotny, przysługuje nam nocleg, za który przewoźnik musi zwróci nam koszty. Należy pamiętać, że wybrany hotel powinien mieć 2-3 gwiazdki. Jeśli wybierzemy lepszy (a co za tym idzie – droższy), istnieje ryzyko, że dział reklamacji nie zwróci nam pieniędzy.

Wyżywienie?
Przewoźnik nie uznał wprowadzenia jakichś konkretnych wymogów w tym przypadku. Możemy skorzystać zarówno z restauracji, jak i zakupić niezbędne produkty w sklepie. Przy wyborze pierwszej opcji, należy jednak pamiętać, aby dana restauracja nie była zbyt droga.

Jak uzyskać zwrot poniesionych kosztów?
Pomocny przy tym jest kontakt z konsultantem przewoźnika, zazwyczaj można zadzwonić lub połączyć się na czacie on-line. Konsultant powinien wysłać formularz zgłoszeniowy, w którym wyróżnione są poszczególne rubryki, takie jak: nocleg, transport czy wyżywienie. Jednak bez odpowiedniej dokumentacji nie dostaniemy zwrotu, dlatego należy pamiętać o zbieraniu wszystkich paragonów. Wypełniony formularz należy odesłać na podany przez konsultanta adres mailowy. Wspomnieć warto także, że oprócz zwrotu poniesionych kosztów, można wnioskować o odszkodowanie. W ten sposób poszkodowany może uzyskać do 400 euro.

Autor: Magdalena Czeluśniak